pódiumbeszélgetés október 24, szerda, 18:30 Ludwig  Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (könyvtár) Budapest 1095, Komor Marcell u. 1.   Résztvevők: Erhardt Miklós (Bécs/Budapest), Khoór Lilla (Budapest), Thomas Kilpper (Berlin), Sugár János (Budapest) Moderátor: Nagy Szilvia (Budapest)

A kerekasztal beszélgetés címe Beuys azon felvetésére reflektál, miszerint a művészetnek aktív szerepet kell vállalnia a társadalom formálásában. Bár álláspontja a 70-es évek intézménykritikai nézeteit tükrözi, az általa megfogalmazott kérdések időről-időre a művészeti diskurzus fókuszába kerülnek: napjainkban leginkább a politikai-társadalmi-gazdasági átalakulások kritikai szemléletén keresztül. A meghívott alkotókkal arról beszélgetünk, hogy saját praxisukban a kritikai magatartás átfordítható-e művészeti gyakorlattá, és ha igen, miként. Mit jelenthet a mai kontextusban a beuys-i “társadalmi plasztika”? Formálható és formálandó-e a társadalom művészeti eszközökkel? Miként vállalhat egy művész felelősséget a  közösségért? A beszélgetés során lokális és globális szempontok egyaránt megvitatásra kerülnek.

Esemény a SRIAT: Social Responsibility in Art Today / Társadalmilag elkötelezett művészet napjainkban programsorozat részeként.   Erhardt Miklós * 1966, Budapesten és Bécsben él, dolgozik. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomát a 90-es évek végén. Munkái médiumául közterek, fotók, videók és installációk szolgálnak, érdeklődése az egyes társadalmi problémákra, szociális, politikai és művészeti kérdésekre irányul. 1998 és 2006 között Dominic Hisloppal, később Elske Rosenfelddel a Big Hope / Nagy remény nevű projekten dolgozott és valósított meg számos részvétel alapú szoció-dokumentációs projektet. A budapesti hajléktalanok marginális életét vizsgáló Saját szemmel / Inside Out fotóprojektje 199-ben az After the Wall, a poszt-kommunista Európa művészetét bemutató kiállításon is szerepelt a stockholmi Moderna Museet-ban. Kiállított még a romániai Iasi Biennálén, a New York-i Apex Artban, a belgrádi Galerija Skc-ban, a lipcsei Galerie für Zeitgenössische Kunstban, a Manifesta 7-en, és a Wiener Secessionban. 1998 és 2000 között a Balázs Béla Stúdió kuratóriumának a tagja. Noam Chomsky, Guy Debord és Jacques Rancière műveit fordította magyarra. A svéd Umea Konsthogskolan és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen óraadó tanára. Thomas Kilpper *1956, Berlinben él és dolgozik. Thomas Kilpper művészete kritikai megközelítéséről ismert. Műveiben erősen megkérdőjelezi a társadalomban uralkodó aktuális modelleket és a fennálló társadalmi-politikai rendszert. Alkotásai gyakran részvételen alapulnak, helyspecifikusak: a helyszín teremtette kontextusból és történelmi adottságokból indulnak ki, vagy a téma feldolgozása kapcsán fellelt anyagok – ilyen például a padlóburkolat, mint grafikai nyomólemez – használata jellemzi műveit. Válogatott egyéni kiállítások: 2011 Pavilion for Revolutionary Free Speech, 54. Velencei Biennálé, Speech Matters c. Dán pavilon; 2010 Anemonevej Surprises, Tumult művészeti fesztivál keretében, Nakskov Lolland, Dánia; 2009 State of Control, az egykori kelet-berlini Állambiztonsági Hivatal (Stasi) székházában, a berlini Neuer Berliner Kunstverein szervezésében; 2008 – 2011 A Lighthouse for Lampedusa!, Dispari & Dispari, Reggio Emilia, Olaszország; 2007 From the Fat Corner to the Revolution, Kunstraum Düsseldorf. www.kilpper-projects.net Khóor Lilla * 1978, Budapesten él és dolgozik. Khóor Lilla videó, hang, fotográfia vagy talált tárgyak felhasználásával készít helyspecifikus installációkat. Kutatáson alapú és kritikai megközelítésű művészete központjában gyakran a magyar nemzeti identitás érintő, azt európai összefüggésben vizsgáló kérdésfelvetések állnak, különös tekintettel a női szerepekre ebben a környezetben. A tudományos módszertan egyidejű használatával és megváltoztatásával azt kutatja, hogyan bánnak az emberek a mitológiákkal és a történelem narratíváival. Válogatott önálló kiállítások: 2011 3rd Drawings and Sketches Meeting, Labor, Budapest; Instant, Miskolci Kortárs Művészeti Intézet; 2010 Választási megfigyelők 1990-2010, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest; 2008 Flowers of Our Lives, Centre of Contemporary Art, Torun, Lengyelország; As Bring Collective!, Bécs, AusztriaVienna, Ausztria; 2007 !Revolution?, Műcsarnok, Budapest. Nagy Szilvia * 1979, Budapesten él és dolgozik Nagy Szilvia kurátor, kulturális antropológus. A kulturális és vizuális antropológia szak elvégzése után fotóművészetet (London College of Communication) és vizuális antropológiát (Birkbeck University, London) tanult. 2008-tól  a Miskolci Kortárs Művészeti Intézet (M.ICA) megalapításával, valamint projekt alapú programjainak menedzselésével foglalkozott, mint az intézet kurátora. Rendszeresen publikál kritikai írásokat a Műútban, valamint a PIK vizuáis művészeti folyóirat alapító szerkesztője. 2010-től az ELTE Film-, Média-, és Kultúraelméleti Doktori Programjának hallgatója. Kutatási témája: Társadalmi-kulturális funkciók a művészeti térben. Sugár János * 1958, Budapesten él és dolgozik Sugár János a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán diplomázott 1984-ben. 1979 és 1986 között az Erdély Miklós vezette Indigó csoport tagja. A nyolcvanas évek közepe óta nemzetközi kiálltásokon vesz részt: 1992-ben kiállított a 9. documentán Kasselben, 1996-ban pedig a Manifesta I-en Rotterdamban. 1994-ben a Cleveland Institute of Art Artslink rezidenciaprogramjának művésze, ezt követően a New York-i Experimental Intermedia ösztöndíjasa. Videóműveit 1998-ban a New York-i Anthology Film Archives vetítette.